De Gotthardpass is een bergpas in de Zwitserse Alpen met een top die ligt op 2108 meter.

Beoordeling :
Klim vanuit Airolo over de Via Tremola is zeer fraaie klim met 37 haarspeldbochten met kasseitjes.

Land :
Kanton(s) : Uri, Ticino
Wegnummer : 2

De Gotthardpass (Ita: San Gottardo), was tot de aanleg van de Gotthardtunnel een drukke noord-zuid-verbindingsweg over de Alpen, de belangrijkste in de Zwitserse Alpen.
De pas verbindt Andermatt in het Urseren in het kanton Uri met Airolo in het Valle Leventina in het kanton Ticino, en is gelegen in het gelijknamige Gotthardmassief.
Het massief is vernoemd naar de Heilige Gotthard uit Beieren.

De "Gotthardstrasse" verbindt over zo'n 110 km de plaatsen Altdorf en Biasca terwijl de gelijknamige pas in Andermatt begint en in Airolo eindigt.
Tussen 1819 en 1826 werd het eerste deeltraject gebouwd dat van Amsteg naar Göschenen loopt.
Met de bouw van de eigenlijke pasweg werd pas in 1827 begonnen. De straat werd voltooid in 1830.
De oorspronkelijke pasweg aan de zuidzijde is door een gemakkelijker tracé vervangen.
De vroegere pasweg, met de naam Via Tremola, staat nog steeds open voor verkeer.

De Via Tremola is geen gewone Alpenpasweg, maar het met kinderhoofdjes bestrate deel van de Gotthard.
Deze weg is een uitdaging voor elke fietsliefhebber.

Vanuit Airolo:

Klimgeiten Index: 177
Top : 2108 m
Lengte : 13.5 km
Hoogteverschil : 960 m
Gemiddeld stijgingspercentage : 7.1 %
Maximale stijging : 10.0 %
Haarspeldbochten : 37
Bijzonderheden : Op de fiets zijn er 2 mogelijkheden om de top te bereiken vanuit Airolo.
De eerste is de gewone doorgaande asfaltweg te gebruiken en de blauwe pijlen te volgen.
De tweede en veruit mooiste mogelijkheid is de oude weg "Via Tremola" te kiezen over de klinkertjes. Volg hiervoor de witte pijlen met Tremola.


Vanuit Andermatt:

Klimgeiten Index: 123
Top : 2108 m
Lengte : 12 km
Hoogteverschil : 673 m
Gemiddeld stijgingspercentage : 5.6 %
Maximale stijging : 11.0 %
Haarspeldbochten : 2
Bijzonderheden : Op de fiets zijn er 2 mogelijkheden om de top te bereiken vanuit Andermatt.
De eerste is de gewone doorgaande asfaltweg te gebruiken en de blauwe pijlen te volgen.
De tweede mogelijkheid is om 3 km voor de top voor de oude weg te kiezen over de klinkertjes. Volg hiervoor de witte pijl met Gotthardpass.

Wielerhistorie

De Gotthardpass is maar liefst 35 keer opgenomen geweest in de Ronde van Zwitserland en slechts 1 keer bedwongen tijdens de Giro d'Italia.

Foto's

Klik op foto voor meer foto's vanuit
Airolo over de Via Tremola.

Kaart


Het verhaal

26 juni 2010 - Roubaix in de bergen

Het is behoorlijk warm als we in het Zwitserse dorp Airolo gaan beginnen aan de klim van de Gotthardpass, ofwel de “San Gottardo”.
Menigeen heeft wel eens de Gotthardtunnel, een tunnel van 19 km van Goschenen naar Airolo, gereden tijdens een vakantie of is bovenlangs gegaan via de pas.
Wat niet iedereen weet is dat de oude weg (uit 1827) ook nog gebruikt kan worden.
Deze weg heeft de naam “ Via Tremola” en bestaat voor een groot deel uit klinkertjes en telt ook nog eens 37 haarspeldbochten.

Ik had via internet gelezen dat de oude weg een must is voor elke fietser en vandaag ga ik ervaren of dat werkelijk zo is.
Het eerste stuk bestaat uit asfalt en ik volg de fietsbordjes en de witte borden Tremola.
Plotseling rijdt ik op klinkertjes en probeer een goed spoor te vinden.
In het begin rijdt ik op het midden, maar merk al gauw dat zoveel mogelijk rechts rijden beter gaat. Soms worden de klinkers onderbroken door asfalt, met name in de eerste paar haarspeldbochten.

De totale klim is zo'n 14 km en ik hoop niet dat het helemaal uit klinkertjes bestaat.
De stijgingspercentages zijn niet hoog en schommelen tussen de 5 en 8%.
Het gehobbel maakt het echter tot een lastige klim, omdat het moeilijk is om in je ritme te komen.

De oude weg kruist regelmatig de nieuwe weg, die soms onder je door loopt en soms over je heen gaat; heel apart.
Asfalt en klinkertjes wisselen elkaar af.

Na 8 km staat er een stenen wegwijzer met de tekst “Ospizio 6 km” en vanaf dat moment is er geen asfalt meer te bekennen.
Vanaf dit moment beginnen ook de vele haarspeldbochten waarop je een prachtig uitzicht hebt.
Boven liggen de lawinetunnels van de nieuwe weg en ik zie dus hoe veel hoger ik nog moet klimmen.
De weg is indrukwekkend mooi om te fietsen en ik geniet van het uitzicht over de bochten. Het kippevel staat dik op mijn armen. Wauw!

Tijdens het ronden van de bochten zie ik dat er af en toe herstelwerkzaamheden zijn geweest en dat is soms hard nodig gezien de kuilen die ik regelmatig moet ontwijken.
Na 6 km bereik ik de top en kijk ik recht tegen een monument aan met 2 grote adelaars.
Boven is het een drukte van belang. Veel motoren en auto's van toeristen die een kijkje komen nemen op de pas en het prachtige blauwe meer.
Gelukkig weten de meeste toeristen niet dat er ook nog een fraaie klinkerweg ligt.
Niet verder vertellen dus!