De Passo San Boldo is een bergpas in de Italiaanse Dolomieten met een hoogte van 709 meter.

Beoordeling :
Waanzinnig bouwerk, tunnels met hairpins, rustige weg en prima wegdek.

Land :
Regio(s) : VenetiŽ
Provincie(s) : Turijn
Wegnummer : SP635

De Passo San Boldo (Passo Sant'Ubaldo, Umbaldopass) is een kleine bergpas in de zuidelijke Alpen in de provincie VenetiŽ.
De pas verbindt de dorpen Tovana en Trichiana.
De weg heeft een totale lengte van 17 kilometer en een pashoogte van 706 meter.

Karakteristiek aan de weg zijn de 6 tunnels met haarspeldbochten.
Er was beperkt ruimte tussen de rotsen, waardoor men besloot de bochten in de rotsen uit te hakken.
Het is een bijzonder bouwwerk geworden.


De weg over de pas werd aangelegd tussen februari en juni 1918 door het Oostenrijks-Hongaars leger tijdens de Eerste Wereldoorlog.
Doel was de weg te gebruiken voor transport van oorlogsmaterieel.
Dwangarbeiders en de lokale bevolking werden gedwongen mee te werken aan de constructie van de weg.
Omdat de weg in 3 maanden werd aangelegd heeft het de bijnaam "De weg van 100 dagen" gekregen.
Meer over de geschiedenis en aanleg van deze weg is vinden op http://www.sanboldo.it

Vanuit Trichiana:

Klimgeiten Index: 28
Top : 706 m
Lengte : 10.3 km
Hoogteverschil : 415 m
Gemiddeld stijgingspercentage : 3.5%
Maximale stijging : 9 %
Haarspeldbochten : 0
Bijzonderheden : -


Vanuit Tovena:

Klimgeiten Index: 77
Top : 706 m
Lengte : 6.7 km
Hoogteverschil : 467 m
Gemiddeld stijgingspercentage : 6.7%
Maximale stijging : 11.5 %
Haarspeldbochten : 18
Bijzonderheden : Haarspeldbochten in tunnels.


Wielerhistorie

Slecht 1 keer werd de pas bedwongen tijdens de Giro d'Italia.
In 1966 werd de pas vanuit Tovena, via de 18 haarspeldbochten, gefietst en de Italiaan Pietro Scandelli kwam als eerste over de top.

Foto's

Klik op foto voor meer foto's.

Kaart


Het verhaal

24 juni 2016

Het is prachtig weer als we Trichiana uitrijden en het blauwe bord "Passo San Boldo" passeren.
Vandaag ga ik eindelijk de pas fietsen die al een tijdje op mijn verlanglijstje staat.
Deze pas staat op mijn lijstje, omdat de pas een bijzondere constructie bevat van haarspeldbochten uitgehakt in de rotsen.
Er zijn foto's te vinden op internet, maar ik wil het met eigen ogen zien en ervaren.

Het begin van de klim is lastiger dan ik dacht. Meteen een stuk van 10% tot het dorpje Niccia.
Vanaf hier loopt de weg lekker omhoog. Het is opvallend rustig met nauwelijks verkeer.
Borden langs de weg geven aan dat over 10 km er geen doorgang meer is voor vrachtwagens, caravans en bussen.
In het dorp "Sant'Antonio Tortal" daalt de weg een tijdje af om vervolgens weer te stijgen richting de pashoogte.
Op de pashoogte van 706 meter staat een bord waarop te lezen is dat de weg in slechts 100 dagen is aangelegd.
Het heet daarom vrij vertaald "de weg van 100 dagen".

De weg is in het voorjaar van 1918 tijdens de Eerste Wereldoorlog aangelegd op bevel van het Oostenrijks-Hongaarse leger.
Gevangenen en de lokale bevolking werden gedwongen tot aanleg van deze weg.
De pas was noodzakelijk om materieel aan te voeren naar het front in Piave.
Van de bouw zijn rond de pashoogte diverse afbeeldingen te vinden.

Kort na de pashoogte hangen kunstof flappen om voertuigen te waarschuwen voor de hoogte van de tunnels die komen gaan.
Een kleine vrachtwagen, waarschijnlijk bekend met de weg, negeert de flappen en rijdt er schampend onder door.
Ik moet stoppen voor een stoplicht en als deze op groen spring begint het bijzondere deel van de pas.
Er openbaren zich 6 tunnels en een wir-war van wegen.
Ik krijg even een gevoel van euforie en geniet van het uitzicht.
Nog nooit heb ik zoiets bijzonders gezien. Wauw!

Ik daal af door de genummerde haarspeldbochten in de goed verlichte tunnels.
Het is een smalle en goed onderhouden weg. Het is eenrichtingsverkeer en dat is maar goed ook.
Er kunnen hier echt geen 2 auto's naast elkaar door de tunnels.

Na de tunnels volgen de rest van de 18 haarspeldbochten richting Tovena.
Als ik achterom kijk moet ik even stoppen.
Het aanzicht van de tunnels en wegen boven mij is al even indrukwekkend als van bovenaf.
Het is zeker een bijzonder en zeer kunstig bouwwerk.