El Asserador is een bergpas op het Spaanse eiland Gran Canaria met een hoogte van 1357 meter.

Beoordeling :
Talloze haarspelbochten, supersteil en schitterende omgeving.

Land :
Eilandengroep : Canarische eilanden
Eiland : Gran Canaria
Wegnummer : GC-210, GC-606

El Asserador is een prachtige weg van San Nicolas de Tolentino richting het oosten.

Onderweg 2 series haarspeldbochten tegen stuwdammen op.
Het steile werk begint bij de afslag richting El Carizal (GC-606) met passages van 20% door een indrukwekkend mooi landschap.

Vanuit San Nicolas de Tolentino:

Haarspeldbochten : 30
Bijzonderheden : -

Foto's

Klik op foto links voor meer foto's.

Kaart

Het verhaal

8 april 2015

We rijden van Maspalomas langs de kust naar het westen. Dit is een prachtige weg maar geen meter vlak.
Bij het lelijke dorp Puerto de Mogan buigen we het binnenland in richting Mogan.
Net voorbij Mogan is er wederom een splitsing en pakken we de klim richting San Nicolas de Tolentino, de Alto de Aldea.
Iets over de helft doen we een lunchstop en drinken we een smoothie. De banaan krijgen we er gratis bij.:)
Na de top (wederom geen pasbord) dalen we af naar San Nicolas de Tolentino.

We pikken nu de GC-210 op naar het oosten. Al snel komen we een serie haarspeldbochten tegen die fraai tegen een stuwdam op lopen.
Het uitzicht is fenomenaal. Even later een tweede stuwdam en weer mooie bochtjes.
We klimmen door tot de afslag naar El Carnizal. Het ziet er "heavy" uit en dat zal blijken.

De eerste meters zijn verschrikkelijk steil. Mijn voorwiel komt omhoog bij elke aanzet. Het is hier 20% of meer.
Het wegdek is matig. De haarspeldbochten maken veel goed, hoewel het akelig steil blijft.
Het is nu crankje voor crankje en we moeten regelmatig stoppen om de rug te strekken.
Desondanks is het een bijzonder fraaie klim die tussen immense rotswanden loopt.
De top wordt bereikt zonder dat we er erg in hebben (geen pasbord) en zal zo rond de 1400 meter hoogte zijn geweest.
We dalen een stukje af en ik zie op een splitising een houten pasbord.
Er wordt hier een hoogte gegeven van 1357 meter.

Nu is het alleen maar afdalen naar Maspalomas, hoewel er nog 3 vervelende "hupjes" in zitten.
Na een hele dag fietsen komen we terug bij het hotel. Wat was dit een zware klim.
"El Asserador" staat bij de zwaarste cols van Europa en dat is volledig terecht. Wat een loeder!

Vandaag bijna 130 km en 3118 hoogtemeters. Een extreem zware dag.