In de noordelijke Alpen ligt de Col du Mont-Cenis met een top van 2083 meter. |
Beoordeling : | |
Prachtig zicht op bochten met betonnen vangrail, prima wegdek, lekkere klim. |
De pas vormt de verbinding tussen Frankrijk en Italië. De zuidkant heeft een lengte van 10 km vanaf Lanslebourg tot de top. De noordkant begint in het Italiaanse Susa en gaat op zo'n 14 km onder de top over de grens naar Frankrijk. Dit is het fraaiste deel van de weg met prachtige en zeer karakteristieke haarspeldbochten (afscheiding met paaltjes), waarna de weg het enorme stuwmeer passeert tot de pashoogte. |
Deze reeds eeuwen bekende bergpas is vermoedelijk tijdens de Tweede Punische Oorlog door Hannibal en zijn olifanten gebruikt om Rome vanuit het noorden aan te vallen. De pas, die aan de noordkant begint bij Lanslebourg-Mont-Cenis, was vooral vanaf de middeleeuwen een belangrijke verbinding tussen Frankrijk en Italië. In de 20e eeuw is hoog boven de Val Cenis (Maurienne) een groot stuwmeer aangelegd alsmede ook de Fréjustunnel nabij Modane. Hierdoor wordt deze pas vandaag de dag niet veel meer gebruikt. |
Vanuit Lanslebourg:
Klimgeiten Index: | 109 |
Top : | 2083 m |
Lengte : | 10 km |
Hoogteverschil : | 684 m |
Gemiddeld stijgingspercentage : | 6.9 % |
Maximale stijging : | 12.8 % |
Haarspeldbochten : | 5 |
Bijzonderheden : | km paaltjes met hoogte, stijgingspercentage en afstand tot de top. |
Vanuit Susa:
Klimgeiten Index: | 301 |
Top : | 2083 m |
Lengte : | 30.3 km |
Hoogteverschil : | 1691 m |
Gemiddeld stijgingspercentage : | 5.2 % |
Maximale stijging : | 10.9 % |
Haarspeldbochten : | 12 |
Bijzonderheden : | - |
Wielerhistorie
De berg werd voor het eerst in de Tour de France bedwongen in 1949. In 2013 ging de Giro d'Italia voor de eerste keer naar de Col du Mont-Cenis. Meteen werd beide kanten bedwongen. |
Foto's
Klik op foto voor meer foto's. Links vanuit Lanslebourg. Rechts vanuit Susa. |
Kaart