De Simplonpass is een bergpas in de Zwitserse Alpen met een top die ligt op 2005 meter. |
Beoordeling : | |
Prima asfalt, fraaie brug, prachtig landschap. |
De Simplonpas (Italiaans: Passo del Sempione ) verbindt het Rhônedal in het Zwitserse kanton Wallis met het Val d'Ossola in de Italiaanse provincie Verbano-Cusio-Ossola.
Onder de pasweg loopt de 19,8 kilometer lange Simplon-spoorwegtunnel. |
De route werd voor het eerst veelvuldig gebruikt in de vroege middeleeuwen als handelsweg tussen Italië en Frankrijk. Napoleon liet de weg helemaal vernieuwen zodat hij er met zijn artillerie over kon. |
Vanuit Brig in het dal van de Rhône gaat de weg sterk stijgend over beboste hellingen naar de Ganterbrücke. Onderweg wordt het dorp Berisal gepasseerd. De brede weg wordt af en toe afgeschermd door lawinegalerijen en tunnels. Op de kale pasvlakte staat hier en daar nog een eenzaam boompje. Er staat een aantal gebouwen, waaronder het Simplon-Hospiz uit 1825. Het staat onder beheer van de monniken van Sint-Bernard. Markant is de grote stenen adelaar, gebouwd ter herinnering van de mobilisatie van het Zwitserse leger in de Tweede Wereldoorlog. |
Vanuit Brig :
Klimgeiten Index: | - |
Top : | 2005 m |
Lengte : | 21.9 km |
Hoogteverschil : | 1316 m |
Gemiddeld stijgingspercentage : | 6 % |
Maximale stijging : | 9 % |
Haarspeldbochten : | - |
Bijzonderheden : | - |
Vanuit Preglia:
Klimgeiten Index: | - |
Top : | 2005 m |
Lengte : | 38 km |
Hoogteverschil : | 1748 m |
Gemiddeld stijgingspercentage : | 4.5 % |
Maximale stijging : | 11 % |
Haarspeldbochten : | - |
Bijzonderheden : | - |
Wielerhistorie
De pas werd in 1963 voor het eerst beklommen tijden de Giro d'Italia. De Italiaan Vito Taccone kwam als eerst boven. Ook in 1965, 1985 en 2006 was de pas onderdeel van de Giro. |
Foto's
Klik op foto voor meer foto's. |
Kaart
Het verhaal
4 september 2019 Vandaag nog zo'n oude beklimming die je ooit gedaan moet hebben, de Simplon Pass met een hoogte van 2005 meter en een lengte van 23 km. De Simplonpas (Italiaans: Passo del Sempione) verbindt het Rhônedal in het Zwitserse kanton Wallis met het Val d'Ossola in de Italiaanse provincie Verbano-Cusio-Ossola. De route werd voor het eerst veelvuldig gebruikt in de vroege middeleeuwen als handelsweg tussen Italië en Frankrijk. Napoleon liet de weg helemaal vernieuwen, zodat hij er met zijn artillerie over kon. We stappen op in Visp en fietsen naar Brig. Hier volgen we de witte borden met zwarte letters "Simplon". De weg heet hier de "Simplonstrasse", omdat we hier in het Duitse deel van Zwitserland zijn. Dit is de oude weg, terwijl de nieuwe steeds links boven ons te zien is. Op deze oude weg is totaal geen verkeer en ik weet nu ook waarom. Het is smal en soms erg steil (10% of meer). Het is soms harken om naar boven te komen. We rijden soms pal naast de nieuwe weg en zien de enorme fraaie Ganterbrug over het dal gaan. Ik heb nog nooit zo'n immens grote brug gezien. Wat een indrukwekkend bouwwerk! Deze brug heeft overigens de grootste spanwijdte van Zwitserland. Na de brug komt de oude weg op de nieuwe. Het is nu nog 10 km tot de top. Over de weg rijdt van alles van Zwitserland naar Italië, zoals grote trucks en bussen. De laatse 3 kilometer is het voordturend tunnels en lawinegalerijen en is het goed opletten voor het verkeer. Boven staat het oude Simplon Hospiz uit 1825 en een monument in de vorm van een grote stenen adelaar, gebouwd ter herinnering van de mobilisatie van het Zwitserse leger in de Tweede Wereldoorlog. We dalen af via de nieuwe weg en dus ook over de Ganterbrug. Dit is wel gaaf hoor! Onderweg eten we een heerlijke pasta en fietsen weer terug naar de auto. Dit was weer een prachtige dag met heerlijke temperaturen en een strak blauwe lucht. Met dit weer is Zwitserland echt prachtig! |