Techniek | Foto boven:Col dels Reis (Mallorca) |
Hier een aantal tips hoe je het beste, en zo veilig mogelijk, een berg kunt opfietsen en weer kunt afdalen. |
Klim : | |
Klim altijd in je eigen tempo en laat je niet opjagen door anderen. | |
Begin rustig aan de klim. Alles wat je in het begin verbruikt betaal je later op de klim dubbel terug. |
|
Probeer een juiste cadans (ritme) te vinden. Wissel staand klimmen af met zittend klimmen. Pas zonodig je tandwielverhouding (verzet) aan. |
|
Een goede houding tijdens het zittend klimmen is handen bovenop het stuur en de kont achterop het zadel. | |
Een goede houding tijdens het staand klimmen is op de hendels en de rug ontspannen houden. Je moet als het ware dansen op de pedalen. Probeer staand altijd een tandje zwaarder te rijden dan zittend. |
Afdaling: |
|
Probeer in een afdaling pompend te remmen. Dit heeft meer effect dan heel lang een klein beetje remmen en voorkomt oververhitting van de velg (en een lekke band). |
|
Rem met zowel de voorrem als de achterrem. Laat in een haarspeldbocht de remmen los en laat de fiets door de bocht lopen. Kijk door de bocht. Het is vooral belangrijk om tijdig te remmen. Voordat je het weet ben je al bij de bocht. |
|
Probeer niet stijf op je fiets te zitten. Houd je ellebogen gebogen zodat je flexibeler bent en hobbels en kuilen makkelijk kunt opvangen. |
|
Neem in een afdaling geen onnodige risico's. Denk eraan dat er ook ander verkeer op de weg aanwezig is. |
|
Bij het afdalen kan het zijn dat je voorwiel hevig begint te trillen. Dit fenomeen heet "shimmy". Het shimmy-effect ontstaat wanneer het vrij draaiende wiel van een voertuig door een externe factor voor korte tijd een kracht in één bepaalde richting mee krijgt. Door de nog altijd rechtuit gaande beweging van het voertuig ontstaat er een kracht op het wiel, terug naar het centrum. Bij te weinig wieldruk zal het wiel doorslaan naar de andere kant, waar het effect zich herhaalt in de omgekeerde richting. Shimmy zal dus vooral ontstaan als er relatief weinig gewicht op het bestuurbare voorste wiel staat. Veelal stopt het "shimmyen" als de snelheid iets wordt verhoogd of verlaagd. Ik zou kiezen voor verlagen. Je kunt ook de knieen tegen de horizontale buis aan te drukken waardoor het trillingspatroon verstoort wordt en de fiets zijn stabiliteit terug zal vinden. |
|
Schijfremmen zijn een uitkomst voor het afdalen in natte omstandigheden. Ook wat dikkere banden (28 mm) geeft meer comfort en zekerheid. |